Lublin Airport


Lublin Airport to ważna infrastruktura transportowa, która znajdując się w Świdniku, odgrywa kluczową rolę w połączeniach lotniczych regionu lubelskiego.

Ten port lotniczy umiejscowiony jest w powiecie świdnickim w województwie lubelskim, a jego położenie czyni go atrakcyjnym punktem na mapie podróży dla osób przylatujących do Lublina oraz okolic.

Dzięki bliskości do miasta, stanowi on dogodne połączenie, zarówno dla mieszkańców regionu, jak i turystów odwiedzających to urokliwe miejsce.

Historia

Budowa portu lotniczego

W 1996 roku, wojewoda lubelski, Edward Hunek, zainicjował działania mające na celu wyznaczenie lokalizacji dla nowego lotniska w regionie Lubelszczyzny. W tym kontekście rozważano trzy potencjalne lokalizacje: Świdnik, Wilczopole i Radawiec. Decyzja podjęta w 1999 roku ustaliła, że przyszłe lotnisko zostanie zlokalizowane w Świdniku, co doprowadziło do utworzenia spółki Port Lotniczy Lublin. W 2004 roku, 25 lokalnych samorządów powołało spółkę Międzynarodowy Port Lotniczy Lublin – Niedźwiada, której celem było zbudowanie lotniska w pobliżu wsi Niedźwiada.

Inwestycja była wspierana przez lokalny samorząd województwa z marszałkami z PSL, jednak miasta Lublin i Świdnik opowiadały się za lokalizacją w Świdniku. W 2006 roku, miasto Lublin przejęło grunty przeznaczone pod budowę obiektu, a w styczniu 2007 roku, rządząca koalicja PO-PiS wydała decyzję o budowie lotniska w Świdniku. Prace budowlane rozpoczęły się jesienią 2010 roku, a pierwszy lot miał miejsce 17 grudnia 2012 roku.

Budowa przystanku kolejowego

W 2009 roku, po raz pierwszy pojawiły się koncepcje budowy linii kolejowej, która miałaby prowadzić do portu lotniczego w Lublinie. W pierwotnych planach uwzględniono budowę linii niezelektryfikowanej, co wiązało się z pomysłem stworzenia półotwartego przystanku. W maju 2012 roku, PKP PLK podpisały umowę z Przedsiębiorstwem Robót Komunikacyjnych Expol, mającą na celu budowę 2,2-kilometrowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej 581, wraz z przystankiem Świdnik Port Lotniczy.

Dodatkowo, 12 listopada tego samego roku, zawarto umowę ze spółką PKP Energetyka na elektryfikację wspomnianej linii. Budowa torów, które nie miały jeszcze sieci trakcyjnej, została zakończona pod koniec listopada, a 14 grudnia miało miejsce uroczyste otwarcie zelektryfikowanej linii kolejowej. 17 grudnia 2012 roku, równocześnie z uruchomieniem portu lotniczego, rozpoczęły się kursy pociągów. Lotnisko Lublin stanowiło pionierski obiekt w Polsce, przy którym już na starcie wprowadzono linię kolejową łączącą terminal z centrum miasta.

W październiku 2013 roku ogłoszono, że przystanek od grudnia 2013 będzie nosił nazwę Lublin Airport, zmieniając dotychczasową nazwę Świdnik Port Lotniczy, co było wynikiem decyzji zarządcy stacji, czyli Portu Lotniczego Lublin.

Linie kolejowe

Przystanek jest ulokowany na końcu jednotorowej, zelektryfikowanej trasy kolejowej nr 581, która łączy Świdnik z Portem Lotniczym Świdnik. Jest to istotny element infrastruktury, umożliwiający podróżnym łatwy dojazd do lotniska.

Za przystankiem znajduje się kozioł oporowy, który pełni zadań zabezpieczających dla ruchu kolejowego.

Infrastruktura

W obrębie przystanku zlokalizowane są dwa jednostronne perony, które wyróżniają się długością 149 metrów oraz wysokością 550 mm, liczoną od główki szyny.

Obydwa perony są przystosowane do obsługi tego samego toru, co zapewnia sprawne funkcjonowanie w tym rejonie.

Ruch pociągów

Przystanek kolejowy obsługiwany jest przez pociągi Regio, które są realizowane przez Przewozy Regionalne, z trasy Lublin Główny do Lublina Airport. Początkowo planowano obsługiwanie tej linii za pomocą szynobusów, jednak w wyniku zmiany koncepcji zdecydowano, że na trasie będą kursować zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) serii EN57AL. W momencie, kiedy przystanek został uruchomiony, istniejące połączenia wynosiły 5 i były finansowane przez samorząd województwa lubelskiego.

Uwaga jednak, że rozkład jazdy pociągów nie był od początku zgrany z harmonogramem lotów. W październiku 2015 roku przeprowadzone zostały badania, które wykazały, że średnie napełnienie pociągów wynosiło wtedy kilka osób. W 2016 roku, ze względu na zmniejszenie środków na przewozy kolejowe oraz redukcję pracy eksploatacyjnej pociągów organizowanej przez odpowiednie instytucje, zmniejszono liczbę kursów do 3 w dni robocze oraz 1 w weekendy.

W związku z powyższym, postanowiono, że pociągi lotniskowe będą głównie dostarczać pracowników do obsługi portu lotniczego, a jednocześnie będą stanowiły uzupełnienie oferty przewozowej na trasie Lublin Główny – Świdnik Miasto.

RokWymiana pasażerska na dobę
201720-49
202210-99

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  2. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
  3. Martyn Janduła. Koleją na małe lotniska: Czy kolej na lotnisko w Szymanach jest dobrze skomunikowana?. „Rynek Kolejowy”. 5/2016, s. 51. Warszawa: Zespół Doradców Gospodarczych „Tor”. ISSN 1644-1958.
  4. Justyna Urbaniak. Pociągiem do lotniska w Świdniku. „Rynek Kolejowy”. 12/2012, s. 79. Warszawa: Zespół Doradców Gospodarczych „Tor”. ISSN 1644-1958.
  5. Świdnik: przystanek na lotnisku zmieni nazwę. kurier-kolejowy.pl, 08.10.2013 r. [dostęp 08.10.2013 r.]
  6. Otwarcie Portu Lotniczego Lublin (RELACJA, ZDJĘCIA, WIDEO). kurierlubelski.pl, 17.12.2012 r. [dostęp 24.03.2013 r.]
  7. Na trasie Lublin – port lotniczy w Świdniku kursują już pociągi. rynek-kolejowy.pl, 17.12.2012 r. [dostęp 24.03.2013 r.]
  8. Świdnik: Budowa toru do lotniska zakończona. inforail.pl, 28.11.2012 r. [dostęp 24.03.2013 r.]
  9. Świdnik: Prace przy elektryfikacji połączenia do lotniska trwają. rynek-kolejowy.pl, 04.12.2012 r. [dostęp 24.03.2013 r.]
  10. Świdnik: Umowa na budowę linii kolejowej do lotniska podpisana. rynek-kolejowy.pl, 21.05.2012 r. [dostęp 24.03.2013 r.]
  11. Możliwe, że nie dojedziemy szynobusem do lotniska w Świdniku. chelm.naszemiasto.pl, 30.07.2010 r. [dostęp 13.09.2016 r.]
  12. Lotnisko w Świdniku: Ruszyła budowa portu lotniczego (wideo). dziennikwschodni.pl, 10.11.2010 r. [dostęp 13.09.2016 r.]
  13. a b 11 lat Portu Lotniczego Lublin: 4 prezesów, miliony kosztów. dziennikzachodni.pl, 24.02.2011 r. [dostęp 02.09.2016 r.]
  14. Kalendarium | Port Lotniczy Lublin. airport.lublin.pl. [dostęp 28.09.2016 r.]
  15. Na lotnisko w Świdniku dojedziemy koleją. ekolublin.pl, 03.09.2016 r. [dostęp 13.09.2016 r.]
  16. Id-12 (D-29). 23.06.2016 r. [dostęp 14.09.2016 r.]
  17. Wykaz peronów. 12.08.2016 r. [dostęp 03.09.2016 r.]
  18. Miszmasz w nazewnictwie stacji. Dlaczego PLK nie są konsekwentne?. transport-publiczny.pl, 29.05.2016 r. [dostęp 29.05.2016 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":

Świdnik Wschód | Świdnik Miasto

Oceń: Lublin Airport

Średnia ocena:4.72 Liczba ocen:23